19.05.2020

Sljedivost ribe od ulova do maloprodaje uz pomoć AKD-ovih QR kodova

Riba QR codeŽelite li znati gdje je ulovljena riba koju ste kupili, koji ribar ju je ulovio i gdje, sve što trebate učiniti je skenirati QR kod kojim je obilježena tuna ili iglun, čime se otvara web stranica „HRiba - znaj što jedeš“ u kojoj kupac može odmah saznati sve informacije o putu ribe od ulova do maloprodajnog objekta. Potrošač može u maloprodaji ili u restoranu (ako zatraži) očitati QR kod s pojedine ribe i dobiti informacije o vrsti, težini, prezentaciji, ribolovnom alatu i sl. Ovaj sustav sljedivosti ima dva osnovna cilja – jedan je brendiranje kvalitetne hrvatske ribe u odnosu na uvoznu, a drugi da krajnjim potrošačima omogući brzu informaciju o tome od kuda potječe riba koju konzumiraju.

U praksi to funkcionira na način da se svaka ulovljena tuna i iglun označava naljepnicom određene boje koja se vezuje oko repa ribe i koja sadržava jedinstveni QR kod, koji ima rok trajanja 15 dana nakon čega se smatra iskorištenim, osim u slučaju kada je riba smrznuta. Generiranje QR kodova i izrada naljepnica povjereni su AKD-u.

Svaki ribar koji ulovi tunu ili igluna obvezan je upisati u elektronički ili mobilni očevidnik dodijeljeni QR kod svakoj pojedinoj vrsti. Prvi kupac nakon prihvaćanja i preuzimanja ribe, u Portalu gospodarskog ribarstva Ministarstva poljoprivrede upisuje sljedećeg kupca te je li riba smrznuta ili filetirana. Ovim postupkom osiguravamo da se informacije o ribi prenose na svakog sljedećeg subjekta u lancu distribucije, kao i da se nadopunjavaju te da su dostupne u maloprodaji krajnjem potrošaču. Cilj sustava sljedivosti je zaštititi one koji prodaju hrvatske plavoperjane tune i iglune naspram onih koji nude uvoznu ribu koja se često deklarira kao domaća.

Sljedivost ovih dviju vrsta, tune i igluna, pomoću QR kodova je izvrstan pilot projekt, jer u budućnosti će takav sustav sljedivosti biti primijenjen i na neke druge vrste ribe, kako bi potrošači bili sigurni da jedu domaću ribu. To znači povezivanje svih informacija o porijeklu proizvoda – od ulova do krajnjeg potrošača – kroz sve faze proizvodnje, prerade i distribucije, što je vrlo važno zbog suzbijanja crnog tržišta, efikasnije kontrole i nadzora proizvoda ribarstva te pravodobnog informiranja potrošača.